Pojištění zpoždění letu
Jestli jste si pojištění zpoždění letu připojistili v rámci cestovního pojištění, tak asi očekáváte, že při zpoždění Vám pojišťovna vyplatí nějakou částku. Zvlášť když ta částka je i ve smlouvě uvedena. Tak to ale bohužel vůbec nefunguje. Ukážeme si na příkladu tohoto připojištění u Kooperativy. Pojištění není koncipováno tak, že za zpoždění dostanete určitou částku, ale při zpoždění na odletu o nejméně 6 hodin hradí (do limitu sjednaného v pojistné smlouvě, to je právě ta částka) prokazatelně vynaložené náklady na stravu, úschovu zavazadel nebo ubytování. Výčet je konečný, nic víc neproplatí. Je to tedy správně označeno jako tzv. pojištění škodové. Jenže při zpoždění letu o takovou dobu má povinnost se o cestujícího postarat dopravce, se kterým letí.
Pokud vznikla povinnost uhradit stravu nebo ubytování i dopravci, bude mít Kooperativa nárok na regres (přejde na ni právo na náhradu škody a bude žádat dopravce, aby jí uhradil Vám proplacené náklady).
Pokud tyto výdaje proplatil před poskytnutím pojistného plnění ze strany pojišťovny dopravce, nárok na pojistné plnění vůbec nevzniká.
Pokud by dřívější úhradu výdajů ze strany dopravce zjistila pojišťovna až po vyplacení pojistného plnění, vznikne jí nárok na vydání bezdůvodného obohacení oproti Vám.
Podle našeho názoru takový produkt moc velký smysl nedává. Doporučili bychom jej změnit na tzv. obnosové pojištění, kde byste za každou hodinu zpoždění na odletu nad 6 hodin dostali 1.000,- Kč. To by podle nás dávalo větší smysl.